In de intieme setting van Theater Sneek vond een theatraal meesterwerk plaats, waarbij de stilte zo zwaar woog dat het de aanwezigen tot in de kern van hun wezen raakte. Met 'Levensmelodie van Het Verleden' brachten topacteurs Soy Kroon en Thomas Cammaert een aangrijpende vertelling tot leven, gebaseerd op het aangrijpende script van Allard Blom en het boek van Dick Walda.
Al voor de gordijnen zich openbaarden, werd het publiek meegezogen in de sfeer van dit uitverkochte spektakel. Een monotone treingeluid vulde de ruimte, terwijl het decor, ontworpen door Joris van Veldhoven, langzaam onthuld werd. Palen van prikkeldraad en beton omsloten het publiek, in duisternis gehuld, waar ontsnappen niet langer een optie was. Een decor dat tot in de ziel raakt met zijn beklemmende symboliek.
De focus verlegde zich naar het ontroerende levensverhaal van Lex van Weren, een Joodse man uit Amsterdam. Zijn naam werd symbool voor alle onschuldigen die hetzelfde lot als hem helaas moesten ondergaan. In een aangrijpende scène werd de dehumanisatie van deze mensen tastbaar; ze werden niet langer erkend als individuen maar gedegradeerd tot een anoniem nummer, letterlijk gebrandmerkt met de tatoeage 163848.
Lex van Weren belandde in Westerbork en vervolgens in het gruwelijke Auschwitz, maar zijn muzikale talent bleek zijn redding. Een trompet bood hem bescherming en een plek in het kamporkest. Opvallend was de gelaagdheid waarop de acteurs de rol van Lex vertolkten, waarbij ze het aangrijpende verhaal in retrospectief vertelden, met een bezoek aan Auschwitz als ontroerend hoogtepunt.
De vertolking van Thomas Cammaert als Duitse kampbeul liet niemand onberoerd. Zijn ambigue karakter, met een zweem van sympathie voor Lex vanwege diens unieke talent, sneed door merg en been. De hartverscheurende scène op kerstavond 1944, waarbij Lex trompet speelde terwijl vier medegevangenen stierven, confronteerde het publiek met de onmenselijkheid van oorlog.
De voorstelling, die 1 uur en 20 minuten duurde, liet diepe indrukken achter. Een herinnering aan het verleden die parallel loopt met de huidige wereldcrises. 'Levensmelodie van Het Verleden' herinnert ons eraan dat menselijk leed en onrecht nog steeds plaatsvinden, of het nu in Auschwitz, Gaza, Oekraïne of Syrië is. Een boodschap die ons allen zou moeten aansporen tot inzicht en mededogen.